häst.

Tänkte informera mina tusentals läsare om en bra övning/uppvärmning eller vad man ska säga. Kanske ett tips till alla dom som har lite äldre hästar som kan vara lite stela och har problem med att få hästen lösgjord. Jag tycker att man alltid ska skritta fram i minst 20 minuter. Det är bra för alla hästar (unga och gamla) och självklart ryttaren också! Jag tycker om att rida till ridhuset vilket tar 30 minuter. Perfekt! (Bra avskrittning sen också). När man har travat igång hästen utan ställa några direkta krav så man fått i gång puls och flås kan man ta en kort skrittpaus. Så att man inte travar och galopperar nonstop i 15-20 minuter innan första riktiga pausen kommer. Då finns inga krafter kvar till resten av passet. Sen brukar jag börja rida på stora volter, försiktigt ställa hästen, inte trycka ihop den så fort man går på böjt spår. När hästen sen slappnar av och man känner att man fått igenom ställningen/böjningen ordentligt byter man volt/varv och gör samma sak. På böjda spår ska hästen vara ställd i rörelseriktningen. Man får se upp så att inte hästen inte är ställd i halsen utan i bålen. Vilket jag tycker många är slarviga med. Sen kan man följa fyrkanten och se att man kan rida hästen rak, ställa i hörnen, rakrikta mitt på kortsidan och ställa i nästa hörn igen. Sen kan man lägga till bågar på långsidorna. Då gäller det att ha koll på vilken sida som är innerdidan, vilket håll hästan ska ställas. Det som är bra med detta är att bågarna är långa och inte så "branta". På så sätt behöver man inte böja ihjäl dom. Utan kan försiktigt mjuka upp hästen effektivt men varsamt. detta funkar även utmärkt i galopp. Förvänd galopp är jättebra för att mjuka upp hästen!

Jag fick bara lust att skriva det för jag satt och tänkte på vad som brukar vara bra för Triad. Bra uppvärmning även för er som rider på ridskola när ni värmer upp. Nä nu ska jag till stallet och rida busponny. Sen ska jag hjälpa Hanna uppe på volten är det tänkt.

Byee

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0